Iedereen heeft wel iemand nodig die het gewoon snapt. Niet omdat ze iets intelligents gelezen hebben, maar omdat ze het zelf ook voelen of doormaken. In dit artikel vertellen we waarom dat soort verbinding meer waard is dan al het theoretische advies van de wereld.
Hoe gaat het met je?
Dat is de meest gestelde vraag in Nederland. En ook de vraag waarop we bijna altijd hetzelfde antwoorden.
"Goed hoor."
Ook als het niet goed is. Ook als je net een slapeloze nacht achter de rug hebt en wakker werd met het zweet op je rug. Of als je agenda uitpuilt en je niet meer weet waar je moet beginnen. Of als de wasmand je uitlacht vanuit de hoek van de kamer en je je ondertussen afvraagt waarom je eigenlijk de keuken bent ingelopen. En natuurlijk, ook als je ineens de naam van je collega niet meer weet, die zojuist aan je vraagt hoe het met je gaat.
Toch zeg je: "Goed hoor."
Begrijpelijk. Het is onderdeel van sociale wenselijkheid (antwoord geven wat verwacht wordt) en daarom bij de meesten van ons een gewoonte geworden om zo'n sociale interactie niet te verstoren met de eigen sores. Bovendien, wie heeft er tegenwoordig nog tijd voor het échte antwoord?
Wij vrouwen zijn meesters in doorgaan
We regelen, organiseren, plannen en zorgen. Jij weet precies wanneer de tandartsafspraak van je hele gezin is. Jij weet wanneer de hond naar de trimsalon moet, welk wasje gedraaid moet, welke boodschappen er nog ontbreken voor het avondeten en in welke keuken-la die schaar ligt. Dit, terwijl je je multi-taskend door de ochtend-routine worstelt, kinderen aan de ontbijttafel zet, je partner achterna rent om te voorkomen dat ze zonder telefoon vertrekken en nog even een doekje over het aanrecht haalt, voordat ook jij naar je werk gaat. Goed gedaan. Maar wat als de vraag komt "wat heb jij zelf nu nodig?".
Dan blijft het vaak stil.
En nu is er dat moment in je leven, waarop je merkt dat er iets aan het veranderen is. Niet alleen in je agenda, maar ook in je behoefte aan contact. Je kinderen worden zelfstandiger, je werk verandert, je ouders worden ouder en ondertussen doet je lichaam ineens andere dingen. Gekke dingen.
Menopauze-drama of menopauze-dramaqueen?
Ineens slaap je anders. Je energie is niet meer vanzelfsprekend. Je kunt uit het niets geïrriteerd raken om iets waar je vroeger je schouders voor ophaalde. En waarom je het soms warm hebt terwijl de rest van de kamer een vest aantrekt? Geen idee. Maar een deel hiervan overkomt ons allemaal. Welkom in de (peri)menopauze.
Dit is een fase waar we met velen doorheen gaan, en gelukkig voor ons is er de laatste tijd veel meer aandacht voor. Maar eerlijk? Het beeld dat door velen geschetst wordt, klopt vaak niet. Bijna alsof het één groot drama is waar je compleet aan kapot gaat, niet onderuit komt en mee moet proberen te leven voor zolang het duurt. En dan is er toevallig nét een boek, een potje pillen of een dure crème die je erdoorheen helpt. Wel eerst even betalen graag.
Wij geloven dat het anders kan.
Want er zit ook een keerzijde aan al dat klagen. Als wij met z'n allen blijven roepen hoe verschrikkelijk de menopauze is, hoe labiel we worden en hoe weinig energie we hebben, wat gaat de rest van de gemeenschap daar dan van vinden? Dat vrouwen boven een zekere leeftijd geen rotsen in de branding zijn? Dat je beter niet te afhankelijk kan zijn van vrouwen boven de 40? Serieus? De vrouw van 50+ is al kwetsbaar op de arbeidsmarkt, we moeten oppassen dat we onszelf niet nog verder uit die markt prijzen en in de hoek zetten. Jij bent meer dan je hormonen en jij bent nog steeds die rots. Ook al moeten we soms zomaar even huilen.
Wat jij en wat wij nodig hebben, zijn vrouwen om ons heen die begrijpen wat de ander meemaakt. Zonder daar een tranendal van te maken. Die niet met oplossingen komen waar je niet om hebt gevraagd, maar ook geen "ach, het valt allemaal wel mee" mompelen terwijl ze je een glas rosé in de hand duwen. Gewoon iemand die herkent wat je vertelt. Die luistert en ook kan relativeren. Dat maakt een wereld van verschil.
Goedbedoeld advies of een luisterend oor
Soms heb je helemaal geen advies nodig. Je wilt gewoon even horen dat je niet de enige bent. Dat die vermoeidheid niet vreemd is en dat die brainfog niet betekent dat je gek wordt: er zijn echt veel meer vrouwen die ook soms weer terug de trap af lopen nadat ze boven hebben geconstateerd dat ze niet meer weten waarom ze überhaupt naar boven waren gegaan.
En soms wil je juist wél een tip. En tip zonder bijbedoeling. Iemand die zegt: dit werkte voor mij, probeer het eens. Of die met je meedenkt over hormoonpillen, zonder dat er meteen een bestelknop aan vast zit.
Ook niet onbelangrijk: advies werkt twee kanten op. Jij kunt een ander helpen met jouw ervaring. En het besef dat je iemand een zetje vooruit hebt kunnen geven, is minstens zo waardevol voor jezelf als voor die ander.
De Buuf2Buuf community
Door de jaren zijn we gaan ervaren hoe groot de kracht is van vrouwen die elkaar begrijpen. Die elkaar steunen. Die antwoord geven, of juist alleen luisteren. Daarom hebben we een plek gemaakt waar precies dat gebeurt. Waar je kunt delen wat er speelt, een vraag kunt stellen zonder je bezwaard te voelen, en samen kunt lachen om de dingen die alleen vrouwen in deze fase herkennen.
Herkenning zorgt ervoor dat je je minder alleen voelt. En wie weet zeg je de volgende keer, als iemand die je vertrouwt vraagt hoe het met je gaat, gewoon eerlijk wat er speelt.
Voel je wel wat voor een beetje gezelschap op deze weg? Dan kun je bij ons op twee manieren aanhaken. Wie vooral op zoek is naar verbinding en herkenning, is welkom in onze besloten Facebookgroep 'Samen buiten sporten in de overgang'. Daar kun je eerlijk delen wat je dwarszit, of juist jouw ei van Columbus met anderen delen, veilig en vertrouwd, zonder gluurders of meelifters. Zit je liever op Instagram? Zoek dan @Buuf2Buuf op en volg ons: je kunt ons altijd een privé-bericht sturen.
Liever meteen aan de slag? Dan is de Fit-Challenge misschien iets voor jou (en je buuf/vriendin/zus): een 12-weekse box om fit te worden op jouw manier, voor vrouwen van 40+. Geen verkooppraatje, geen winst-doelstelling, gewoon waarde voor waarde. Je vindt hem hier op onze website.
Reactie plaatsen
Reacties